02.09.2024, JUDr. Jana Guoth, odborný konzultant ZSaUN
Zákon č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov nerieši miesto konania schôdze, preto je na rozhodnutí vlastníkov kde si budú schôdzu vlastníkov organizovať.
Vo všeobecnosti máme za to, že miesto konania schôdze by malo byť vlastníkom bežné dostupné, nie veľmi vzdialené bytovému domu (ako píšete, že v inom meste) a určite by to nemalo byť viazané na nejaký poplatok za cestové a podobne, o to viac keď v bytovom dome je miesto kde je možné schôdzu zorganizovať.
Stretávam sa s bytovými domami, ktoré majú schôdze v iných priestorov z dôvodu, že nemajú v dome priestor kde schôdzu zorganizovať.
V zmysle § 10 ods. 3 zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov :
” Z fondu prevádzky, údržby a opráv sa financujú výdavky spojené s nákladmi na prevádzku, údržbu a opravy spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku, ako aj výdavky ma obnovu, modernizáciu a rekonštrukciu domu. Z fondu prevádzky, údržby a opráv sa financujú aj opravy balkónov, lodžií a tých terás, ktoré sú spoločnými časťami domu. ……………. . ”
Organizácia schôdze môže byť teoreticky zaradená medzi zabezpečenie prevádzky domu.
Avšak odporúčam, aby ste si možno na najbližšej schôdzi schválili miesto konania budúcich schôdzi, v prípade potreby odsúhlasili úhradu nákladov z fondu prevádzky, údržby a opráv.
Správca nemá kompetencie určiť takto miesto konania schôdze za ktoré je potrebné platiť, a v prípade, že zástupca vlastníkov má schválené finančné kompetencie tak by mali byť použité skôr na práce, ktoré majú charakter nevyhnutných a neodkladných prác.